Woolmark är det mest erkända varumärket inom textil och konfektion, som används för att särskilja produkter tillverkade av ren ny ull. Det garanterar hög kvalitet av naturliga ullprodukter – deras kvalitet är noggrant testade och garanterade av AWI (Australian Wool Innovation).
Woolmark varumärket skapades 1964 av Francesco Soroglia, en italiensk konstnär, och introducerades på marknaden samma år som Internationella Ull Sekretariatet, en organisation som grundades 1936 av fåruppfödare från Australien, Nya Zeeland och Sydafrika. År 1997 omorganiserades Internationella Wool Sekretariatet och antog ett nytt Namn: Woolmark Company, och fortsatte att vara ägare av varumärket fram till 2007. 2007 togs Woolmark företaget över av AWI och denna organisation är juridisk ägare till Woolmarks varumärke.
Australian Wool Innovation främjar ull över hela världen genom att inleda forskning- och utveckling samt organisera reklam- och marknadsföringskampanjer och fastställa kvalitetsnormer för 100% ull och blandningar av ull.
Rätten att märka produkter med Woolmark varumärket är begränsat till producenter som är Woolmark licenstagare, institutet ställer hårda krav på kvalitén som bestäms av AWI.
Kontrollera alltid vid köp av ullprodukter att de har Woolmark märket, vilket innebär att produkten är av bästa kvalitet och garanterar att den innehåller 100% ren ny ull.
Se www.wool.com för mer information.